Barwy podstawowe, pochodne i dopełniające.

 Zadanie dla klasy 4. (Chyba, że ktoś chce też sobie poćwiczyć, to też jest mile widziany)

Witajcie na kolejnej lekcji online z plastyki.

Tematem naszego dzisiejszego spotkania są barwy podstawowe, pochodne i dopełniające.

Dzisiaj dowiecie się:
- co to są barwy podstawowe
- jak powstają barwy pochodne
- co to są barwy dopełniające i jak układać je w pary.

W XIX wieku dzięki rozwojowi optyki wynaleziono pryzmat 
i rozszczepiono białe światło. Okazało się, że białe światło dzienne zawiera w sobie wszystkie kolory. Tak samo dzieje się podczas deszczu, kiedy powstaje tęcza. Pomimo tego, że widmo kolorów jest ciągłe wyszczególnia się 7 barw: czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, indygo i fioletowy.

Odkrycie to zbiegło się z bardzo ważnym kierunkiem w sztuce zwanym impresjonizmem. Malarze impresjoniści obserwowali, jak zmieniają się kolory pod wpływem światła. 
Mieli niemały problem, jak przełożyć barwy widzialne, czyli tak naprawdę światło na materię, bo przecież farba jest zawiesiną drobnych cząsteczek proszku barwnego w spoiwie.

Odkrycie, jak mieszać farby, aby uzyskać naturalne efekty świetlne okazało się dla malarstwa przełomowe.

 Na poniższym filmiku możecie zobaczyć przeprowadzone doświadczenie mieszania barw.

Załóżcie słuchawki i zapraszam na seans ;)




Powtórka:
czerwony, niebieski i żółty to barwy podstawowe

czerwony i żółty dają pomarańczowy
czerwony i niebieski dają fioletowy
niebieski i żółty dają zielony

zielony, fioletowy i pomarańczowy to barwy pochodne 


Pary barw podstawowa i pochodna tworzą barwy dopełniające się nawzajem:

czerwony i zielony
niebieski i pomarańczowy
żółty i fioletowy

Zadanie:
Wykonaj koło barw, jak pokazane na filmie i na poniższym diagramie:




Co kryje się za techniczną nazwą odcienia farby? - Blog nie tylko ...

 Pamiętaj, dziś wolno używać tylko trzech podstawowych kolorów. Z nich należy uzyskać wszystkie inne. Mieszajcie barwy, bawcie się. 
To ćwiczenie:
- można wykonać farbami
- pastele olejne: Mieszamy rysując najpierw jaśniejszym kolorem, potem leciutko potrzeć ciemniejszym i znów rozcierać na kartce jaśniejszym. (żółty, niebieski, żółty) Wówczas macie większą kontrolę nad powstającym kolorem.
 - kredki ołówkowe: Rysujemy w podobny sposób, jak pastelami olejnymi ale w drobniutką krateczkę. 
- W filmie wyjaśniam, które odcienie niebieskiego, czerwonego i żółtego są rzeczywiście podstawowe.

Koło barw fotografujemy. 
Plik nazywany imieniem i nazwiskiem dziecka. 
W temacie maila również wpisujemy imię i nazwisko dziecka. 
Nie podpisujemy się ręcznie na pracy. 
Bardzo proszę tylko o format jpg. (Jeśli będę otrzymywała pdf-y albo prace z ręcznym podpisem dziecka, nie będę ich publikować. Przepraszam, ale przy setkach prac obróbka to czas. 
Czas trzeba przeznaczać na projektowanie lekcji, ocenianie i publikowanie.)
Prace wysyłamy na mail:
 
b.szybunka@interia.pl




*Uwaga na szóstkę:
Omówiona lekcja dotyczy mieszania farb. 
Inna sprawa ma się na przykład w przypadku kolorów wyświetlanych na monitorze. Mamy tu do czynienia z mieszaniem się światła emitowanego. Emitowane wiązki światła: czerwona (Red), zielona (Green) i niebieska (Blue) (stąd profil kolorów RGB) w odpowiednim natężeniu tworzą całą paletę barw widocznych dla naszych oczu. na monitorze.
Nazywa się to syntezą addytywną.




 

Komentarze