Lekcja klasa 4-5 plama

Lekcja dla klasy 4-5 "Plama"
 Na dzisiejszej lekcji poznacie kolejny środek artystyczny, a mianowicie plamę.
Plama związana jest z takimi dziedzinami sztuki jak: malarstwo, ale też rysunek, jeśli plamę stanowi nagromadzenie kresek (szrafowanie).
Malarstwo to widzenie świata za pomocą plam - świat w plamach.
To one budują te wszystkie niesamowite efekty, które tak nas w malarstwie zachwycają.

Dziś dowiecie się:
- jak powstają plamy
- jakie są rodzaje plam
- jakimi narzędziami można wykonywać plamy
- co to jest plama walorowa
- co to jest walor danego koloru (czyli różne odcienie jednego koloru)
- o tym, że każdy kolor ma przypisany sobie walor (granatowy jest ciemniejszy od żółtego)

Załóżcie słuchawki i obejrzyjcie prezentację:



Wybrałam dla Was artystów, dla których plama jest podstawowym środkiem wyrazu.
Można ją wyodrębnić i obserwować.
 Dla porównania pokazałam też autoportret Rembrandta, u którego wszystkie środki wyrazu są zastosowane na poziomie "mistrz", stąd nie tak od razu można je od siebie oddzielić. 
Na tym polega malarstwo. Na pewnym poziomie umiejętności wszystko razem tworzy niesamowitą iluzję realności.


Zadanie dla klasy 4
"Plama i wyobraźnia"


Co należy przygotować:
- kartka A4 z bloku technicznego, biała
- mocna kawa
- taca plastikowa (lub inne zabezpieczenie przed pobrudzeniem stołu)
- długopisy, pióra, ołówki, biała kredka itp.


1. Chlapiemy kartkę kawą (na plastikowej tacy i w wannie lub zlewie. Nic nie może ulec zniszczeniu.)


2. Po wyschnięciu w plamie poszukujemy jakiś kształtów i wydobywamy je.




 Etapy pracy nad "Dziewczynką z osą":














Zadanie dla klasy 5
"Plama walorowa"


Co należy przygotować:
- kartka A4 z bloku technicznego, biała
- atrament
- woda
- pojemniczki
- taca plastikowa (lub inne zabezpieczenie przed pobrudzeniem stołu)

- zakraplacze (lub łyżeczki)


Potrzebujemy różne stężenia atramentu. W tym celu dodajemy jedną lub kilka kropel do wody.
Ważne jest, żeby mieć też te najjaśniejsze tony. Najciemniejszy to sam atrament bez dodatku wody.
 Zaczynamy plamić kartkę od najjaśniejszych tonów. Stopniowo i nie wszędzie dodajemy ciemne.
Staramy się, aby wszystko nie pomieszało się w jednolitą plamę. Ma to być plama walorowa, czyli musi mieć wiele odcieni. Można ją suszyć pomiędzy dodawaniem kolejnych stężeń atramentu. To też daje ciekawe efekty



 Plama walorowa.


  Popatrzyłam na nią pod światło, jak jeszcze nie była do końca sucha, ale już się nie rozlewała.


Postanowiłam, że będzie to postać mitologiczna. Boginka wiatru Aello. Można też nazwać tę pracę "Oko wiatru"

Waszym zadaniem będzie w wykonanych plamach po całkowitym ich wysuszeniu znaleźć jakieś ciekawe formy i rysując długopisem lub piórem wydobyć je.



Pracę fotografujemy. Plik nazywany imieniem i nazwiskiem ucznia.
W temacie maila również wpisujemy imię i nazwisko ucznia.
Nie podpisujemy się ręcznie na pracy.
Bardzo proszę tylko o format jpg.
Prace wysyłamy na mail:

b.szybunka@interia.pl

Pozdrawiam.


Komentarze