Zdalne nauczanie plastyki.




Witam wszystkich bardzo serdecznie. Odpowiadając na apel Ministra Zdrowia polecam moim uczniom akcję zostań w domu! Od siebie dodaję zostań w domu, maluj! Nie jestem profesjonalnym youtuberem. Chcę tylko, wypełniając swój zawodowy, nauczycielski obowiązek, zachęcać do twórczości moich uczniów.




Witajcie. Nie było to łatwe, nagrać ten filmik. Naprawdę robię to pierwszy raz. Kamera mnie peszy. Stanowczo wolę słuchaczy na żywo.  Jakoś jednak mi poszło i mam nadzieję, że Wam się spodoba. Przenosimy się zatem z pracowni plastycznej w szkole do pracowni plastycznej wirtualnej.

Tak się stało, że dzięki przedstawieniu s. Agaty pojawił się w szkole 8 metrowy smok uszyty i wyrzeźbiony przeze mnie. Pomagaliście mi go gipsować i malować. Pojawił się też temat smoków, które zaczęliśmy przygotowywać na smoczą wystawę na piknik szkolny. Pracownia pełna zaczętych obrazów i rzeźb czeka na Was pusta. Wrócimy tam, kiedy będziemy mogli. 
Tymczasem uczymy się przez Internet i przygotujemy nasze prace na wystawę.  
Tu, na blogu zrobię Wam wystawę online ze zdjęć Waszych prac, a po powrocie zrobimy ją w Realu. Zbierajcie zatem Wasze prace dla mnie, oczywiście podpisane.

Jako pierwszy temat chciałabym zaproponować  Wam monotypię. 

Monotypia to technika pozwalająca na wykonanie jednej odbitki na odwrocie kartki. Wynaleziono ją we Włoszech w XVII wieku. Polega na rozprowadzeniu farby olejnej na szklanej płycie i rysowaniu na położonej na niej kartce papieru.

Dzisiaj zrobimy sobie odbitkę takiego smoka Szczerbatka.


Zmodyfikowałam tę technikę dla Was. Zamiast farby olejnej użyłam kredek woskowych, a szklaną płytę zastąpiłam kartką do drukarki. 

Co będzie potrzebne:
- kilka kartek A4 do drukarki
- ołówki różnej twardości, długopisy itp.
- kredki świecowe lub pastele olejne

Etapy pracy:
Rysujemy smoka:
- kartkę składamy na cztery


- rysujemy figury geometryczne zgodnie z kolejnymi zdjęciami
Prostokąt


trójkąt


kolejny prostokąt


trójkąt z boku


prostokąt


trójkąt drugiej łapki


tylna łapka jako trójkąt


tylka zgięta łapka


uszy


części skrzydeł


dalsze części skrzydeł


dwa duże trójkąty jako skrzydła

- na geometrycznym szablonie rysujemy smoka Szczerbatka
na zielono wykończone wszystkie właściwe kształty



- przygotowujemy drugą kartkę, którą grubo zamalowujemy pastelą olejną lub kredką woskową

- kładziemy kartkę z rysunkiem na kartkę z pastelą i wszystkie kontury rysunku mocno poprawiamy ołówkiem lub długopisem.


rysunek położony na matrycy



poprawiamy wszystkie kształty


Rozdzielamy kartki. Nasza odbitka jest na odwrocie. Dlatego też jest w zwierciadlanym odbiciu.

gotowa odbitka

Popróbujcie sobie różne rysunki. Nie trzeba się bać. Każda praca, jaka wyjdzie będzie piękna. 




Inne warianty:
- Można wykonać innego smoka.
- Można wykonać własnego smoka (najlepiej)
- Można użyć wielu kolorów pasteli.
- Można zrobić więcej prac i więcej tematów: kotki, pieski, portrety, samochody. Co chcecie.
Trzeba wykonać: jednego smoka i dowolną ilość dowolnych prac w tej technice.

Zdjęcia prac z podpisem autora wysyłamy do czwartku 19.03.2020 na mail:
Będę stawiać pozytywne oceny J
Bądźcie ze mną w kontakcie. Piszcie na podany mail i przez dziennik elektroniczny.
Mam nadzieje, że wzięliście do domu materiały plastyczne. Jeśli nie, nic nie szkodzi. Ja też nie mam tu wiele. Nie będę wychodzić. Zrobimy wszystko z tego, co jest w domu.
Techniki, które będę proponować  nie będą wymagały żadnych zakupów. Nie wysyłajcie rodziców do sklepów plastycznych. To nie są artykuły pierwszej potrzeby.  Mottem przewodnim jest „Zostań w domu! Maluj!”  „Zostań w domu! Twórz!”

Komentarze