Barwy ciepłe i zimne.

Temat: Barwy ciepłe i zimne. "Ciepła poducha, zimny ocean".

Na dzisiejszej lekcji:
- przypomnisz sobie, jakie są barwy podstawowe i pochodne
- dowiesz się co to jest gama barw ciepła i zimna
- poznasz przykłady sławnych obrazów w gamie ciepłej i zimnej
- wykonasz pracę techniką kolażu i malowania farbami i pastelami olejnymi

Zapraszam do obejrzenia prezentacji:


Już wiesz, jakie barwy należą do gamy ciepłej, a jakie do zimnej.

Zapraszam do wykonania pracy:

Co będzie potrzebne:
kilka kartek papieru z bloku technicznego (format A4)
kartka z bloku technicznego (format A3)
tusze lub akwarele,
pastele olejne
farby temperowe lub akrylowe
pędzle, paleta, kubek na wodę
klej wikol, nożyczki

Pamiętaj o zabezpieczeniu miejsca pracy i odzieży przez pobrudzeniem.

Zaczynamy:

1. Rozdziel swoje farby/kredki/tusze na kolory ciepłe i zimne.
2. Zdecyduj co będziesz malować i w jakiej gamie. Pozostałe kolory odłóż do pudełka.
3. Wersja ciepła mój przykład: mniejsze kartki pomaluj pastelami i farbami w dowolny sposób, ale tak, żeby każda kartka była inna i miała inny odcień naszej gamy, lub inne kolory wybranej gamy


Tu możesz zobaczyć, jak kartki powstawały:

Etap oddzielenia gamy: Tylko gama ciepła.

Kartka żółta powstała poprzez malowanie pastelami olejnymi i żółtym tuszem. Tusz można zastąpić akwarelą lub rozcieńczoną temperą.

Kartka różowo - pomarańczowa etap pasteli.

Kartka różowo - pomarańczowa pomalowana tuszem i polana temperą, aby powstały paski.

Kiedy przygotujesz swoje kartki. Zabieramy się za komponowanie pracy.

1. Wybierz kolory. Ja z mojej gamy ciepłej wybrałam różne odcienie brązowego i ciepły fiolet.

2.Następnie naszkicowałam koty

3. Pomalowałam pastelami tło:

4. Tuszami i farbami zamalowałam całość. Otrzymałam podkład w ciekawej gamie ciepłej innej niż wcześniej przygotowane kartki.

5. Z przygotowanych kartek wycinałam po kolei elementy moich kotów i naklejałam na kartkę.




6. Farbą i pastelami dodałam im oczy, wąsy, pazurki, czasem kontury ogonów, grzbietów, łap.


Wersja w gamie zimnej

1. Przygotuj farby/kredki/tusze tylko w gamie zimnej.
2. Zdecyduj co będziesz malować. Pozostałe kolory odłóż do pudełka.


Etap oddzielania gamy: tylko gama zimna.

Kartkę moczymy

Można moczyć spryskiwaczem.

Dotykając końcówką od tuszu robimy małe kropelki.

Powstają bardzo ciekawe wzory, które mnie zainspirowały do stworzenia rybki.
Po skończeniu mniejszą kartkę suszymy.

Etap komponowania dużej kartki:

1. Pastelami olejnymi malujemy wodę. Trzeba zamalować całą kartkę. Używajcie różnych odcieni niebieskiego i zielonego.


 2. Kartkę spryskujemy wodą :
 3. Przygotowujemy sobie tusze lub akwarele. Możemy je także mieszać w mniejszych pudełkach po serku.


4. Nadmiar wody możną ściągnąć chusteczką. Malujemy tuszami, które rozpływają się na mokrej kartce i w razie potrzeby spryskujemy kartkę wodą. Obserwujemy, jak tusze rozpływają się. Można kartką ruszać, żeby powstawały zacieki.


5. Obie kartki suszymy. W czasie, gdy kartki schną możemy poszkicować naszą rybkę. Gdy kartki wyschną, na mniejszej rysujemy rybkę, wycinamy ją i przyklejamy na duży obrazek.



Ja wycięłam także kropelki, żeby dodać jakiś element, który mógłby być na przykład pęcherzykami powietrza lub roślinkami.


Gotowa praca. Jak widzicie, flamastrami metalicznymi dodałam w wodzie trochę rozbłysków.

Zachęcam do wymyślania własnych niepowtarzalnych kompozycji. Najważniejsze żebyście zastosowali  jedną gamę w jednej pracy oraz zrobili pracę poprzez naklejanie elementów z kilku przygotowanych kartek i malowanie. 

Pracę fotografujemy. 
Plik nazywamy imieniem i nazwiskiem ucznia.
W temacie maila również wpisujemy imię i nazwisko ucznia.
Nie podpisujemy się ręcznie na pracy. 
Bardzo proszę tylko o format jpg. 
Prace wysyłamy na mail:

b.szybunka@interia.pl


Pozdrawiam.

Komentarze